Hansen Racing

En sæson med megen modgang og enkelte lyspunkter fandt sin afslutning i sidste weekend på FDM Jyllandsringen, da man kørte finalen for Special Saloon Car. Årstiden taget i betragtning blev det til to flotte dage med solskin og let til frisk vind, så vejret skal ikke have skylden for de manglende resultater.

29092013JG 0170

Sidste løb på Ring Djursland havde ellers givet håb til det lille team fra Fjenneslev, da Porschen i alle tre heat havde sat Christian Siepmanns BMW-fragtbil på plads, som en passende oprejsning efter katastrofeløbet til Grand Prix Danmark, men sådan skulle det ikke være.

Det blev tydeligt, at der var noget galt allerede under den frie træning, hvor en sjette- og en syvendeplads understregede alvoren. Motorkraften var der, men bilen kunne ikke køre stærkt. Opsætningen blev ændret markant mellem træning og kvalifikation og igen inden første heat, men ingen af opsætningerne påvirkede køreegenskaberne i den ønskede retning.

”Det er lidt for spændende at køre ud til start i en bil, når man ikke ved, hvordan den vil opføre sig, så vi må finde en løsning”, var Jørgen Hansens kommentar til den hektiske aktivitet i teltet.

28092013JG 0224

Første heat gav en andenplads i klassen og en fjerdeplads generelt efter hårdt pres fra den unge Mikkel Overgaard, som har haft en flot debutsæson. Omgangstiderne lå omkring to sekunder over de normale tider, og holdet kastede sig derfor over bilen for at finde og løse problemet inden søndagens to løb.

Søndag formiddag fortsatte arbejdet med at få lavet en grundindstilling helt fra bunden og derefter justere den til en kendt og god indstilling for banen. Derefter var det blot at vente til løbet skulle køres.

Igen måtte Jørgen konstatere, at bilen ikke var helt oppe på mærkerne. Resultatet var i detaljer en gentagelse af første heat om lørdagen helt ned til Mikkel Overgaards varme ånde i nakken. Atter måtte mekanikerne kaste sig over bilen og forsøge at finde den rigtige opsætning i løbet af den time, som var til rådighed inden sidste heat.

Resultatet af sidste heat viste klart, at justeringerne ikke var gået den rigtige vej, da omgangstiderne var blevet yderligere et par sekunder langsommere, hvilket havde givet plads til, at både Mikkel Overgaard og Michael Klostermann havde fundet vej udenom Porschen.

29092013KG 0518

”Ja, nu ved jeg da, hvad jeg skal bruge noget af vinterpausen til”, konstaterede Jørgen Hansen efter løbet, mens servicebilen blev læsset. Efter en lille pause fortsatte han: ”Egentlig er slutresultatet med en andenplads i mesterskabet for GT-biler efter fragtbilen vel ikke så dårligt endda, men målsætningen var jo at gentage sidste års succes. På den anden side, så har det været en sæson, der startede med 10 styk 360 graders spin med 250 km/t og tre smækkys i barrieren på Hockenheim – det satte sit præg på bilen, skal jeg hilse og sige. Reparationen var så omfattende, at jeg måtte ombygge rally-Porschen og bruge den til Åbningsløbet. Da banebilen så endelig var klar til løbet på Padborg Park, endte det med, at en konkurrent 100 meter før mål i første heat påkørte mig og bagefter kørte hen over min bil. Det kostede et knust ophæng, som ikke kunne repareres, samt alle point for resten af weekenden. Nu skal vi videre, og jeg kan da kun ønske Siepmann et stort tillykke med mesterskabet, for det har han da arbejdet for.”